De OBB is een school met deskundig, verantwoordelijk en betrokken personeel. Er wordt als team hard gewerkt aan de ontwikkeling en zorg voor uw kind. Onze school heeft veel expertise in huis voor vrijwel alle kinderen en hun ouders. Naast de hoge kwaliteit van het onderwijs in de klas, hebben we ook veel expertise in de school. Enkele opvallende expertises die wij in huis worden hieronder vermeld.
Leescentrum
Op de OBB is een leescentrum met een rijk aanbod van gespecialiseerde materialen voor het aanvankelijk en voortgezet technisch lezen en spellen. Leerlingen met hardnekkige lees- en/of spellingsproblematiek kunnen aangemeld worden via de betreffende intern begeleider en krijgen een blok van 12x remedial teaching aangeboden in het leescentrum van Jeannette Vos, dyslexiespecialist en geregistreerd remedial teacher. Er wordt gewerkt met een smart handelingsplan en na een blok van 12x r.t. wordt met alle betrokkenen geëvalueerd wat de voortgang en het niveau van de leerling is. Het starten van een extern of intern dyslexietraject gebeurt via het leescentrum. Voor het aanvragen van een door de gemeente vergoed dyslexietraject, gelden criteria. Alle leerlingen met een dyslexieverklaring krijgen compenserende en dispenserende maatregelen zoals een spelling- en of rekenspiekboekje, aanpakplannen voor begrijpend lezen, meer tijd voor toetsen en eventueel voorlezen van toetsen.
Plusgroep
De plusgroep op de OBB is een verrijkingsgroep waarin (hoog)begaafde kinderen één keer per twee weken samen komen. Tijdens deze bijeenkomsten leren de kinderen veelal projectmatig op sociaal, cognitief en creatief gebied. In de eigen groep kunnen de kinderen de rest van de week verder werken aan hun opdrachten. Als afsluiting van een project vindt een presentatie plaats over het geleerde/gemaakte werk. Dit gebeurt zowel in de plusgroep als in de eigen groep. Het resultaat van het project zal op het rapport worden vermeld. Daarnaast is de plusgroep ook een plek waar kinderen met gelijkgestemden kunnen praten over hun belevingen en elkaar kunnen helpen. De plusgroep staat onder leiding van Gwendy Reek, zeerervaren op het gebied van ontwikkelingsvoorsprong en hoogbegaafdheid en op vrijdag hiervoor beschikbaar is.
Faalangstreductietraining ‘Sterker Staan’
Als uit gesprekken met ouders, leerkrachten en intern begeleiders blijkt dat een leerling een vorm van faalangst heeft, kan het kind opgegeven worden voor de faalangstreductietraining ‘Sterker Staan’. Het gaat dan om een vorm van sociale, motorische of didactische faalangst. Per schooljaar wordt er een middenbouw (groep 3-4-5) en een bovenbouwgroep (groep 6-7-8) geformeerd, die in een groepje van maximaal zes leerlingen, acht sessies aan de slag gaan rondom positief denken, ontspanningsoefeningen en helpende gedachtes. Er worden ook kleine huiswerkopdrachten meegegeven in een map. Na afloop wordt er een persoonlijk verslag geschreven over de effecten van de faalangstreductietraining waarin aangegeven wordt wat het kind geleerd heeft en nog lastig vindt. De training wordt gegeven door intern begeleider Jeannette Vos.
Beter bij de les (training executieve functies)
Met de training Beter bij de les oefenen kinderen op school met vaardigheden die belangrijk zijn bij het leren, zoals: aandacht, planning, werkgeheugen, doel- en taakgericht gedrag. Zij trainen hun werkgeheugen en krijgen meer inzicht in hun leergedrag. Hierdoor hebben zij uiteindelijk minder hulp nodig. Ook de leerkracht krijgt meer inzicht in het leergedrag van de leerling en kan hierdoor eerder doelgericht ingrijpen en de juiste ondersteuning bieden. Deze training wordt gegeven door onze Beter bij de les-coach Simone Dijkstra - Muis.
Rots & Water
De Rots & Water training wordt gegeven de vakleerkracht gymnastiek, Rob Bouma, in samenwerking met de groepsleerkracht. Het Rots & Water programma kan worden beschouwd als een weerbaarheidsprogramma en uiterst effectief anti-pest-programma, maar dan één dat zich onderscheidt van andere programma’s door zijn meervoudige doelstelling en het bredere pedagogische perspectief waarbinnen de training van weerbaarheid samen gaat met de ontwikkeling van positieve sociale vaardigheden. Weerbaarheid en solidariteit, rots en water, worden in balans gepresenteerd en getraind.
<< Terug naar speerpunten