Login
  • Home
  • Onze school Onze school
    • Geschiedenis
    • Missie en Visie
    • Team
    • Speerpunten
    • Schoolgids
    • Opleidingsschool
    • Het bestuur
  • Voor ouders Voor ouders
    • Nieuws
    • Social Schools
    • ParnasSys
    • Ouderraad (OR)
    • Medezeggenschapsraad (MR)
  • Praktisch Praktisch
    • Schooltijden
    • Vakanties
    • Ziek melden
    • Ouderbijdrage
    • Verlofaanvraag
    • Klachtenregeling
    • Naschoolse opvang
    • Downloads
  • Contact Contact
    • Aanmelden
    • Vacatures
    • Stagiaires
    • Contact
  • HB Onderwijs HB Onderwijs
    • Missie en Visie
    • Nieuws
    • Aanmelden
    • Contact

Missie en Visie

Voltijds HB onderwijs
Positief leerklimaat
Sportieve en gezonde school
KiVa School

Missie en Visie

  • Missie en Visie
  • Nieuws
  • Aanmelden
  • Contact

Onderwijs voor hoogbegaafde kinderen in regio Gooi en omstreken

Op de voltijds HB-afdeling krijgt iedere leerling, met zijn/haar talenten, ruimte om zichzelf te mogen zijn om zichzelf maximaal te ontwikkelen.Hierin staat eigenaarschap en zelfontplooiing van de leerling centraal. 

De leerlingen krijgen onderwijs dat afgestemd is op hun leerbehoeften en het (wettelijk verplichte) leerstofaanbod, dit doen we aan de hand van het gezamenlijk vaststellen van de leerdoelen van en voor de leerling, waarbij we de autonomie van de leerling waarborgen en stimuleren.  De leerdoelen zijn voor de verschillende vakgebieden de basisbehoeften, daarnaast bieden wij verdieping en verbreding aan. 

Tevens staat naast dit alles de eigen leerdynamiek van de leerling centraal. Ons team van begaafdheidsspecialisten sluit zo goed als mogelijk aan bij deze individuele leerdynamiek, zodat de leerlingen in staat zijn relevante informatie te selecteren, keuzes te beargumenteren en problemen op te lossen. Dit leidt tot beter functioneren (gedrag, ontwikkeling en leren) op school en in hun dagelijks leven. Vanuit de metacognitieve ontwikkeling vinden wij het belangrijk dat leerlingen leren beseffen hoe ze kennis opdoen en gebruiken daar waar nodig. 

Dit alles vindt plaats in een omgeving met gelijk denkenden (peergroup), waardoor er meer uitdagingen gegeven kunnen worden en leerlingen zich in de zone van naaste ontwikkeling maximaal kunnen ontplooien.                                                                                                                                                                                                            

Hoe ziet dat er dan uit in de dagelijkse praktijk…?

Wat doen wij met het reguliere werk?

  • Compacten: minder werk maken voor alle basisvakken: individueel kan dat afwijken (bijv. door dyslexie of extra begeleiding door ergotherapie).
  • Verdiepen: zoveel mogelijk het plusmateriaal van methodes gebruiken
  • Minder tijd voor het maakwerk (opdat er tijd overblijft voor andere zaken)

Wat wijkt af met regulier:

  • Leerlingen zijn verantwoordelijk voor hun eigen projectgroep (o.a. biebbeheer, moestuin, kidskrant)
  • Leerlingen zijn leesmaatjes bij technisch lezen
  • Instructie en werken vindt groep doorbroken plaats waar dat kan: iedereen werkt zoveel mogelijk op zijn / haar eigen niveau
  • Verbreden: binnen de vakken met andere lesstof aan de slag gaan 
  • Leerlingenraad: leerlingen hebben inspraak op/mogen meedenken over vormgeving onderwijs en schoolomgeving

Welke vakken geven wij extra?

  • Oriëntatie op jezelf en de wereld, Grey of the Day
  • Project ‘Onze school’
  • Plannen
  • Rots en Water
  • Drama
  • Filosofie
  • Executieve functies

Wat doen wij aan extra werk? Het werk omvat verbreding en verdieping:

  • Rekenen en Wiskunde: Rekentijgers, Sterrenwerk
  • Wiskunde: Somplextra, Topklassers Wiskunde, Vierkant voor Wiskunde, Grote rekenboek plus, Wisschrift
  • Taal: Plustaak Taal, Sterrenwerk Taal 
  • Vreemde talen: Sterrenwerk Engels, Topklassers Spaans, Topklassers Duits, Latijn, Duolingo Frans

Welke schoolbrede projecten doen we?

  • Onze school: hele jaar door in projectgroepen
  • Feesten: okt-dec ‘20
  • Gezondheid: jan - mrt ‘21
  • Theater: mei - juli ‘21

Welke vakken geven wij extra d.m.v. vakdocenten?

  • Schaken
  • Bridge
  • EHBO-groep 8 

Daarnaast maken wij zo nodig gebruik van ondersteuning, zoals bijv. een ergotherapeut, dyslexiebegeleiding, sociale ondersteuning. Soms in overleg met Unita (Samenwerkingsverband), soms alleen met ouders.   

Onze school Geschiedenis Missie en Visie Team Speerpunten Schoolgids Opleidingsschool Het bestuur
Voor ouders Nieuws Social Schools ParnasSys Ouderraad (OR) Medezeggenschapsraad (MR)
Praktisch Schooltijden Vakanties Ziek melden Ouderbijdrage Verlofaanvraag Klachtenregeling Naschoolse opvang Downloads
Contact Aanmelden Vacatures Stagiaires Contact
HB Onderwijs Missie en Visie Nieuws Aanmelden Contact
  • Cookie settings

Powered by Social Schools